B12 VİTAMİNİNİN ÖNEMİ. - SELEN YILDIRIM

B12 VİTAMİNİNİN ÖNEMİ.

Vitamin kelimesi etimolojik köken olarak; Latincede ki "Vita" kelimesinden geliyor.
Anlam olarak ise: [YAŞAM, HAYAT] ifadesinin karşılığı..

Vitaminler hayatın vazgeçilmez elemanlarının başında geliyor..
Uzmanlar, vitamin olmadan sağlıklı bir yaşamdan söz edilemeyeceğini belirtiyor.
Günümüz dünyasının ruhsal ve fiziksel yıpratıcı etkilerine karşı bizi koruyan bir zırh desek yanlış olmaz.
İşte, bu yıpranma etkilerini en aza indirebilmek için almak zorunda olduğumuz vitaminler, vücut fonksiyonlarımızın düzenli işlev sağlayabilmesi için son derece önemli.


Çocuklarda büyüme, hücre yenilenmesi, metabolizma faaliyetlerinin düzenlenmesi ve enerji üretimi için oldukça yardımcı elemanlar olan vitaminler, yağda eriyen ve suda eriyen olmak üzere ikiye ayrılırlar.
Yağda eriyen vitaminler:  A - D - E - K vitaminleri.
Suda eriyenler: B vitamini grupları - C - H vitaminleridir

Vücudumuz D ve K vitaminlerini kendisi sentezleyebilirken, yaşam için gerekli olan bu vitamini dışarıdan yediklerimiz yoluyla almamız gerekiyor.
(Tabii suni olarak değil, gıdalardan aldıklarımızdan bahsediyoruz)

"Bu yazımda -B12- vitamininin önemine, eksikliği halinde yaşanabileceklere ve hangi kaynaklardan edinebileceğimize mercek tutmak istedim".


B12 vitamini, kan hücreleri ve sinir sistemi üzerindeki etkilerinden dolayı ayrı bir öneme sahip.



B12 vitamini, kemik iliğinde kırmızı kan hücrelerinin oluşmasında görev alıyor.
yeterince alınmadığı durumlarda, kan hücrelerinin üretimi yavaşlıyor ve üretilen kan hücreleri güçsüz olabiliyor.
Ayrıca sinir hücrelerinin sağlığının korunmasını ve sinir sistemimizin daha düzgün çalışmasını sağlıyor.

B12 vitamini vücudumuz tarafından sentezlenemiyor. O sebeble beslenme yoluyla almamız gerekiyor,  ancak vücudumuz tarafından gerektiğinde kullanmak üzere depolanabiliyor.. Hatta bu depolayabilme süreci bir kaç yıla kadar uzayabiliyor.

B12 Eksikliğinde neler yaşarız?

Yetersiz ve düzensiz beslenme, bu vitaminin eksikliğinde en önemli etken. 
Yoğun ve sık görülen Diş eti kanamaları B12 eksikliğinde dikkat edilmesi gereken;
ciddi ve hafife alınmaması gereken göstergelerden biri. 
Ayrıca :
Depresyon ve karmaşık ruh hali,
Odaklanma problemleri,
Hafızamızda yetersizlik,
Aşırı yorgunluk hali,
El ve ayak parmaklarında uyuşma,
İştahsızlık ve kansızlık.
B12 eksikliğinde yaşanabileceklerin bazıları.. 
Bu sebeble en azından yılda bir kere bünyemizdeki B12 miktarı ölçümü yaptırmamızda yarar var.

B12 vitamini eksikliği nasıl oluşuyor? 

İşin  uzmanları yetişkinlerde günlük alınması gereken dozun 2.4 mcg olması gerektiğini belirtiyorlar, bu miktarın altında kalındığında eksiklik kaçınılmaz.. 
Bunun dışında; 
Mide asidini düzenlemek için kullanılan ilaçlar , Metabolik sendrom ve insülin direnci için kullanılan ilaçların da B12 eksikliğine sebep olduğu yapılan araştımalar ile gün ışığına çıkmış.

Gelelim en merak edilen mevzuya :)

B12  vitamini nerelerde bulunur?

B grubu vitaminleri 8 değişik tür barındırıyor.
B1 (tiamin)
B2 (riboflavin)
B3 (niasin)
B5 (pantotenik asit)
B6 (piridoksin)
B10 (biotin)
B11 (folik asit)
ve
B12 (kobalamin)


B grubu vitaminler tahıl ve hububatlarda bulunabilir.. Ama maalesef bu B12 vitamini için geçerli değil.. B12  vitamini sadece ve sadece hayvansal gıdalarda mevcuttur, yani yediğiniz fasülye'den diğer B vitaminlerini alabilirken, B12 için sadece hayvansal gıdalar tüketmemiz gerekiyor..

Bu sebeble, Vegan yaşam biçimini benimseyenlerin ciddi risk altında olduklarını belirteyim.

ENÇOK BARINDIRAN GIDALAR:


Dana karaciğeri, tavuk ciğeri, uskumru, somon, ton balığı, yengeç, karides, alabalık, kırmızı et, süt, yoğurt, yumurta ve peynir çeşitleri.
istanbul efendisi
Konuk yazar: Ephendy

18 yorum:

  1. Vegan değilim fakat hayvansal ürünlere karşı midem sanki ısrarla tepki gösteriyor süt ürünleri hariç, bir süre de beslenme düzenim çok kötüydü haliyle B12 vitamini iğnesi çok gecikmeden geldi, mümkün oldukça kendimi zorluyorum yiyeceklerden almak için, oldukça önemli vitamin deyip gecilmemelii 👍

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. bazı insanların bünyesi bunu reddedebilir, hem fiziksel , hemde zihnen.. ama hayatın gerçekleri işte..

      alınması gerekenlerden biride bu.. :)

      Sil
  2. Et tüketmeyen biri olarak daima dikkat etmem gereken bir husus bu.
    Mümkün olduğunca yumurta ve peynir ile bu açığı kapatmaya çalışıyorum ama dediğin gibi veganların işi çok zor!

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Halden anlayan biri olarak, et tüketemeyenleri anlayabiliyorum..
      Sibel hanım, en azından haftada 1 kere yumurtayı çırpıp içine baharat, peynir yada patates vb gibi çeşniler ekleyerek omlet gibi yaparak tüketirseniz gereken ihtiyacı karşılayacaktır. :)

      Sil
  3. Vitaminlerle ilgili ilk defa açıklamalı güzel bir yazı okudum.
    Editöre teşekkürler

    YanıtlaSil
  4. Sizi aramızda görmek çok güzel. Bende sizi takibe aldım :)

    YanıtlaSil
  5. unutanlara veriyolar de miiiii :) ayy neydiiii neyi veriyolarlardııı hihihi :)

    YanıtlaSil
  6. Maalesef B12 vitamin eksikliği günümüzün genel sorunlarından. Ama bence düzensiz ve fast food beslenmeyle de alaklı. Bilgilendirici yazı için teşekkürler :)

    YanıtlaSil
  7. Bendede ciddi derecede B12 vitamin eksikliği var takviyeler alıyorum devamlı.Çok açıklayıcı güzel bilgiler paylaşmışsınız.Sevgiler

    YanıtlaSil
  8. Eksikliğini baya uaun bir zaman çektim doktor eşliğinde ilaçlarla atlattım

    YanıtlaSil
  9. bu aralar ben de bir check up tan geçsem hiç fena olmayacak bence...

    YanıtlaSil
  10. çok güzel ve vitaminli bir yazı olmuş

    YanıtlaSil
  11. B 12 vitamini nerelerde bulunur ile ilgili son kısmı yazının dikkatimi çekti hayvansal protein bazlı yiyeceklerde var anladığım kadarıyla teşekkürler

    YanıtlaSil
  12. B12 düşük olunca bende unutkanlık çok oluyor. Vitamin değerlerine dikkat edilmeli, 6 ayda bir tahlil vermek önemli :) Bende beklerim bloğuma :)

    YanıtlaSil
  13. B12 eksikliği eczane desteğiyle de giderilebiliyor belki ama en güzeli doğal yollarda vücuda alınması. Dileğim, bu yazı sayesinde, yaşamıma biraz daha dikkat ederek b12 eksikliğini yaşamamak...

    YanıtlaSil