ADINI ÖĞRETMENLERİNDEN HEP GİZLİ TUTARMIŞ.

     Yaşar Kemal, 6 Ekim 1923 tarihinde Osmaniye’nin Hemite ilçesinde dünyaya gelmiştir. Gerçek adı Kemal Sadık  Gökçeli’dir.


        Ailesinin göçünü şu şekilde anlatmaktadır: "Babam, anam Doğu Anadoludan, 1915'te Rus ordusu Van'ı işgal edince, oradan bir buçuk yılda Çukurova'ya gelerek bu köye yerleşmişler. Köyde bizimkilerden başka Kürtçe konuşan hiç kimse yoktu. Ben kendimi bildiğimde Kürtçe sadece bizim evin içinde konuşuluyordu. Ben doğduğumda babam çok yaşlı, belki elli yaşın üstündeydi, anam da çok gençti. On yedi yaşında. Evde babamın bir kardeşi, onun karısı, bir de akrabaları bir genç kız vardı. Amcamın karısının bir elini Van'da bir top gülle parçası almış götürmüştü. Aile bir bey ailesiydi. Ailenin mensup olduğu Luvan aşiretinin son beyi Gulihan Bey babamın amcasıydı." 

Kürt kökenli Türk romancı, senaryo ve öykü yazarıdır.Yaşar Kemal öğretmenlerinden gerçek adını hep saklarmış. Nedenini bilmiyormuş ama çok şaçma olduğunun farkındaymış. Bu yüzden çok pişmanmış. Yaşar Kemal daha üç buçuk yaşındayken kurban kesimi sırasında akrabasının elindeki  bıçağın kayması sonucu sağ gözü kör olur.  Yaşar Kemal küçük yaşlardayken babasını gözünün önünde öldürürler ve olayı gören Yaşar Kemal uzun süre şoka girer ve kekeme kalır fakat bu kekemeliği şarkı söyler ve kitap okurken geçiyordu. Okumayı tam öğrendiği zaman kekemeliği geçer. Babasının ölümüyle ilgili şöyle demektedir: "Ben babamın camide, o, namaz kılarken yanındaydım, hançerlendiği akşamdan sonra, sabaha kadar yüreğim yanıyor, diye ağladım. Ardından da kekeme oldum ve on iki yaşıma kadar zor konuştum. Yalnız türkü söylerken kekemeliğim geçiyordu. Hiç kekelemiyordum. Kitap okurken de, okur yazar olduktan sonra, hiç kekelemedim. On iki yaşımdan sonra kekemeliğim geçti."  Yaşar Kemal hep merak içinde olmuştur. Köye gelen Çerçilerin kadınlara sattığı eşyaların bir kısmını borca verdiğini ve deftere yazdığını görür  ve yazıyla böyle tanışır. Yaşar Kemal Adana’nın Burhanlı köyünde ilkokula başlar. Ortaokulu maddi imkânlardan dolayı bırakmak zorunda kalır.
 Hayatın acımasızlığı ve sertliği ile daha küçük yaşlarda tanışmış olur. Yaşar Kemal’in yaşamında derin iz bırakan işlerden birisi Adana’daki kütüphanede memurluk yapmasıdır. Kütüphaneye okuyucu olarak gelen Orhan Kemal’i burada tanır. Tanıştığı kişilerden biri de İstanbul’dan Adana’ya sürgün edilen, ressam Abidin Dino’dur. Yaşar Kemal sürgünler hakkında “Bazen sürgünler iyi olur, bu sürgün olmasaydı Abidin Dino ile nerden tanışacaktım?” der. Yaşar Kemal, gençlik yıllarında yazdığı şiirleri, Görüşler Dergisi’nde yayımlanmaya başlar. Askerdeyken ilk hikâyesi olan “Pis Hikâye’’ yi yazar. 1951 yılından itibaren Cumhuriyet gazetesinde fıkra ve röportaj yazarı olarak çalışmaya başlar, gazetede Yaşar Kemal ismini kullanır ve ismi hep Yaşar Kemal olarak bu gazete ile kalır. 




Yaşar Kemal bir “İnsanlara yalan söyledim, adımı değiştirerek kendimi sakladım. Yaşamımda bunun kadar ağırıma giden bir şey olmadı. Benim Kemal Sadık Gökçeli olduğumu bir Abidin Dino, bir Arif Dino, bir de romancı arkadaşım Orhan Kemal biliyordu. Ortaokuldaki Türkçe öğretmenimle karşılaştım bir gün Adana’da. Yahu Kemal, dedi bana, çok iyi bir yazar var Cumhuriyet’te kimdir acaba? Yaşar Kemal’i övdü. Ona bile o yazarın ben olduğumu söyleyemedim.” Der. Yaşar Kemal doğa ile iç içedir. Çukurova yazılarda Yaşar Kemal’e emanettir. Kendisiyle atışan görme engelli Aşık Ali, “Sen bu yaşta bu kadar iyiysen ilerleyen yaşamında Karacaoğlan gibi olacaksın” demiştir. Bu cümleyi hiç unutmamıştır Yaşar Kemal.
Yaşar Kemal, sadece Türkiye edebiyatına değil, dünya edebiyatına da ilgi duyar. Miguel de Cervantes’tir. Yaşar Kemal Don Kişotla ilgili  “O ne güzel adam, gözünü daldan budaktan sakınmaz, alçak gönüllü bir adam, ben Don Kişot’u çok seviyorum. Günümüz kahramanlığın içini boş yere şişirmişler. Bana kalırsa, Don Kişot, kahramanların dünyadaki en işe yaramış, en gerçeği, en insan olanıdır. Bir kahramandan bahsedildiğinde aklıma ilk Don Kişot gelir.” Demiştir.
Yaşar Kemal’in etkilendiği bir diğer edebiyat ise Kürt edebiyatının önemli yazarlarından Memed Uzun’dur. Şarkıların, türkülerin, şiirlerin peşinden koşması onu Âşık Veysel buluşturur. Ve Aşık Veysel’i canlı olarak dinler. Onun bağlamasına olan aşkını hiç unutamaz ve Aşık Veysel gibi o da kalemine ve kağıdına bağlanır. 1952–2001 yılları arasında Thilda Serrero ile evli kalmış, 2002 yılında Ayşe Semiha Baban ile 2. evliliğini yapmıştır.
Yaşar Kemal, birçok ödül alır. PEN yazarlar derneği üyesiydi. Aynı zamanda Nobel edebiyat ödülüne aday gösterilen ilk Türkiyeli yazardır. Nobele aday gösterildiğinde "Ölene kadar da aday olacağım." Demiştir. Çeşitli üniversiteler tarafından kendisine fahri doktora verilir. Yaşar Kemal ismi ile Kültür Merkezleri, kütüphaneler, bulvarlar ve daha birçok yer açılır. Yaşar Kemal’in hayatını konu alan belgesel çekimleri yapılır.
Büyük yazarımız, Yaşar Kemal, 14 Ocak 2015 tarihinde, solunum güçlüğü ve kalp ritmi bozukluğu sebebiyle İstanbul Üniversitesi Tıp Fakültesi yoğun bakım ünitesine kaldırılır. 28 Şubat 2015 yılında bulunduğu hastanede vefat eder. 2 Mart 2015 tarihinde cenazesi Teşvikiye Camisinde kılınıp, düzenlenen büyük törenin ardından Zincirlikuyu Mezarlığına defnedilir.
BAŞLICA ESERLERİ:

1)      Sarı Sıcak ( 1952 )
2)      İnce Memed I.Cilt (1955 )
3)      Teneke (1955) 
4)      Orta Direk ( 1960 ) 
5)      Yer Demir Gök Bakır ( 1960 ) 
6)      Üç Anadolu Efsanesi (1967) 
7)      İnce Memed II.Cilt ( 1969 ) 
8)      Ağrı Dağı Efsanesi (1970) 
9)      Binboğalar Efsanesi (1971)
10)  Yılanı Öldürseler ( 1976 ) 
11)  Filler Sultanı ile Kırmızı Sakallı Topal karınca ( 1977 ) 
12)  Kuşlar da Gitti ( 1978 ) 
13)  İnce Memed III.Cilt ( 1984 ) 
14)  İnce Memed IV.Cilt ( 1987 ) 
15)  Fırat Suyu Kan Akıyor Baksana – Bir Ada Hikayesi I.Cilt( 1997 ) 
16)  Karıncanın Su İçtiği – Bir Ada Hikayesi II.Cilt( 2002 ) 
17)  Tanyeri Horozları – Bir Ada Hikayesi III.Cilt( 2002 ) 
18)  Çıplak Deniz Çıplak Ada – Bir Ada Hikayesi IV.Cilt( 2012 ) 
19)  Tek Kanatlı Bir Kuş ( 2013 ) 




Yaşar Kemal’i, usta yazarı sevgi ve saygıyla anıyor. Nur içinde yatmasını diliyorum.
İyi okumalar.

Kaynakça :

14 yorum:

  1. duayen yaşar kemal çok lazım bize bu fikir adamlarından çok . saygıyla anıyorum

    YanıtlaSil
  2. Gerçek yaşanmışlıkları yazıya döken insanlar gerçekten büyük yazar oluyor. Örneğin Yaşar Kemal

    YanıtlaSil
  3. Yaşar Kemal sevdiğim Şairler den biridir ..zorlu bir hayata sahip olmuş ..ve gerçek adının Kemal Sadık Gökçeli olduğunu hiç bilmiyordum öğrendim sayende Emeğine sağlık sevgiler..
    Allah rahmet eylesin ...

    YanıtlaSil
  4. Türk edebiyatının önemli ismi..
    Okullarda öğrencilere okutulmalı..
    Ders kitaplarında bir paragraf yazısını göremeyince üzülüyorum.
    Artık ders kitabı hazırlayanlar edebiyatimizin önemli isimlerine yer vermeliler..

    YanıtlaSil
  5. Hayatına dair çok bilgim yoktu yazarın. Zorlu bir serüveni olmuş.
    Paylaşım için teşekkürler :)

    YanıtlaSil
  6. Sadece isimlerini , neler yazdığını biliyoruz çoğu yazarların hayat hikayelerini maalesef bilmiyoruz.

    YanıtlaSil
  7. Türk edebiyatının en seçkin ve en önemli kalemlerinden. Romanlarındaki betimlemeleri ve kurguları gerçekten harika. Saygı ve rahmetle anıyorum. Size de teşekkürler bu güzel yazı için :)

    YanıtlaSil
  8. Büyük usta Yasar Kemal i cok güzel anlatmissin canim 😊

    YanıtlaSil
  9. Yaşar Kemal hepimizin sevdiği ama hakkında çok az şey bildiği bir yazarmış. Harika bir anlatımi açıklayıcı olmuş. Teşekkürler...

    YanıtlaSil
  10. hayat hikayesini bilmiyordum..hayatı roman olurmuş zaten başarılı yazarımızın..nurlar içinde yatsın...eserleriyle her daim yaşayacak inşallah...teşekürler...sevgiler..

    YanıtlaSil
  11. Allah rahmet eylesin çokda olmadı kaybedeli çok teşekkür ederiz önemli bir yazarımız hakkında verdiğiniz bilgiler için

    YanıtlaSil
  12. ince memed ne roman yaaaa :) bi de son göçmenlik dörtlüsü vardı egedeee süfeer :)

    YanıtlaSil
  13. Gerek eserleri gerek karakteri ile tam bir edebiyatçıydı gerçkten

    YanıtlaSil

YORUMUNUZ İÇİN TEŞEKKÜRLER :)